ONZE ETHISCHE, EERLIJKE EN MILIEUWAARDEN - VALORISATIE VAN DE MENS

Ons voorstel vindt zijn oorsprong in een andere manier om naar de relaties tussen mensen te kijken, een manier die inhoudt dat we ons bewust worden van de relaties die we met anderen hebben.

 

‘DE ANDERE’ is een wezen dat er toe doet, dat iets betekent. De onpersoonlijke wetten van de markt worden persoonlijk: het aanbod komt van kleine producenten, die bekend staan ​​onder hun voor- en achternaam; De vraag komt van consumenten die een goede kop koffie willen drinken en geïnteresseerd zijn in de herkomst van het product.

 

Onder kleine producenten heeft koffie een waar wonder voortgebracht. Als vervanging voor zelfvoorzienende gewassen zoals maïs en zwarte bonen, kan dit gewas enerzijds een van de zeldzame opties vormen voor toegang tot economische onafhankelijkheid, welvaart en vooruitgang, en anderzijds, en onder de juiste omstandigheden, een milieubeschermende cultuur.

 

De gehechtheid van de producent aan zijn plantages gaat veel verder dan het economische aspect. Ze zijn veel meer dan gewone arbeiders in de productieve sector; het zijn professionele, gespecialiseerde producenten, gehecht aan een product dat grotendeels hun ‘menselijke cultuur’ is.

 

 

EEN EERLIJKE PRIJS is bovenal een winstgevende prijs, die niet fluctueert volgens speculaties en die vooral de consolidatie van een markt op lange termijn mogelijk maakt. Het moet producenten de winstgevendheid van hun gewassen garanderen, maar ook de revitalisering van hun lokale economie. Het is essentieel dat ze hun families niet maandenlang in de steek laten op zoek naar een schamel inkomen, maar dat ze hun arbeidskrachten werkelijk kunnen investeren in hun eigen ontwikkeling, het behoud van hun woon- en productieplaats en tegelijkertijd de lokale bevolking kunnen versterken sociale band. Dit alles zonder afhankelijk te zijn van subsidies en externe (inter)nationale interventies.

Het werken in een coöperatie is wat ons betreft de beste garantie op het gebied van de traceerbaarheid van het product en de sector. In een activiteit die toch al moeilijk rendabel te maken is, hebben wij ervoor gekozen dat onze aanpak vooral een eerlijke en billijke beloning inhoudt. van onze producenten/medewerkers.

Bovendien vormen veel certificeringen in onze ogen niet langer een voldoende garantie voor kwaliteit, en zijn de ontvangen financiële bonussen verre van evenredig met de investeringen in geld en arbeid die worden gedaan. Het inkomen moet niet alleen de winstgevendheid van de gewassen garanderen, maar ook de lokale economie nieuw leven inblazen en gezinnen in staat stellen te investeren in hun eigen ontwikkeling, zonder afhankelijk te zijn van externe nationale of internationale subsidies en interventies.

ECOLOGISCH & MILIEUVERANTWOORDELIJK

 

Om de planeet te behouden moeten we onder andere de bossen beschermen die worden bedreigd door ontbossing en monocultuur. De teelt van koffiebomen door de Chorti-indianen draagt ​​bij aan duurzame agro-bosbouwoplossingen. Om goede koffie te produceren is het ook nodig om de vegetatiebedekking van grote bomen te behouden om de koffiebomen te beschermen tegen te veel zonlicht. Het is ook noodzakelijk om de rijkdom van de bodem te behouden door het opnemen van compost en het beoefenen van milieuvriendelijke landbouw.

Ons Biologische ANTIGUA-assortiment is TÜV NORD INTEGRA-gecertificeerd: een onafhankelijk controle- en certificeringsorgaan voor productiemethoden actief in de land-, tuinbouw en voedingsindustrie.

Terug naar blog