Meer geschiedenis

Het CAFÉ CHORTI-initiatief ontstond begin jaren 2000 in Guatemala. Het kwam voort uit de wens om de krachten te bundelen om samen een kortsluithandel te ontwikkelen om te profiteren van een stabiele en winstgevende markt, die een echte hoop vertegenwoordigt voor kleine producenten. Bewuste kopers en consumenten die voor Chorti kiezen, zijn niet alleen op zoek naar kwaliteit en de beste prijs, maar willen ook bijdragen aan de ontwikkeling van betere levensomstandigheden voor iedereen en de bescherming van het milieu. Dat wil zeggen: een echte revolutie van de voorwaarden die door het kapitaal worden opgelegd en die uitsluitend gericht zijn op de belangen van degenen die het bezitten.

 

Chorti is in de loop der jaren geëvolueerd om in 2014 een burgerlijke, verenigde en multinationale coöperatie te worden met een distributienetwerk gebaseerd op een solide web van menselijke banden. De coöperatie, een speler in de sociale economie, die mensen boven winst stelt, brengt koffieproducenten in Guatemala, verwerkers, distributeurs en gewone burgers die van goede koffie houden, samen. Een onafhankelijke sector gebaseerd op vertrouwen, transparantie en de participatie van iedereen. Chorti is een bedrijf dat winstgevend moet zijn, maar waarbij geld een instrument is en geen doel op zich. Dit is een echte stap voorwaarts op het gebied van eerlijke handel, aangezien alle belanghebbenden toegang hebben tot alle informatie en deelnemen aan beslissingen.

 

In de Chorti-regio leven meer dan 1.200 gezinnen van de koffieteelt en ongeveer honderd van hen bieden uitzonderlijke bonen aan die onder het merk CHORTI op de markt worden gebracht. De gemiddelde oppervlakte per partner bedraagt ​​1,4 ha bij een productie gelijk aan 900 kg gebrande koffie.

 

Door coöperatief werk is het mogelijk geworden directe vertrouwensbanden tussen producenten en consumenten op te bouwen. Kopje na kopje draagt ​​de consument dagelijks bij aan de daadwerkelijke transformatie van de levensomstandigheden van Chorti-families.

Liefhebbers van goede producten weten dat voor kwaliteit betaald moet worden. Het is niet alleen een kwestie van volume en schaalvoordelen, zoals de grote voedselconcerns ons willen laten geloven, maar van veel arbeid, die een eerlijke beloning eist.

Terug naar blog